Intervju: Lars Larsson ägare av Record Mania

Ni kan besöka Record Manias hemsida här.

Kan du kort berätta lite om Record Manias historia? 

– Record Mania startade som postorder företag 1996 först via papperslistor och sedan via våran hemsida. Sedan 2001 har vi kombinerat online försäljning med våran butik på Södermalm. I början var vi specialiserade på Soul, Jazz och Hip Hop medans nu säljer vi stort sett all musik.

Hur har allt funkat under pandemin? Jag antar att ni fått fokusera en hel del på att nå ut på internet? 

– Det har varit struligt minst sagt. Egentligen den enda svåra perioden jag haft under 25 år som skivförsäljare. Innan pandemin hade vi utländska kunder i butiken varje dag i jämförelse med nu ett par st i månaden. Det har även hämmat vår införsel på skivor då jag reser mycket framförallt till USA.

– Vi har klarat det via att våran hemsida är så etablerad och välbesökt. Problemet med att sälja online är att det är extremt mycket mer tidskrävande än butiksförsäljning så när onlineförsäljning ökade och butiksförsäljningen minskade så blev det väldigt mycket jobb för att hålla våran normala omsättning. Sedan saknade man även den sociala biten med kunder i den fysiska butiken där det blir ett utbyte mellan oss och de som kommer in.

Har ni några kunder bland den generationen som växt upp med enbart Spotify och Youtube? 

– Självklart, vi har ju kunder mellan 15-80 år så alla yngre är präglade av streaming.

Har du några personliga favoriter av vinylerna ni fått in på senare tid? 

– När jag själv står i ute i butiken så gillar jag att lyssna på Arthur Russell ”Another thought”, Hugh Mundell ”Jah fire”, Madvillain eller någon Coltrane.

I en intervju med redbull.com så nämner du att du rest mycket i jakt på vinylsamlingar till butiken. Över 150 internationella resor, och även en hel del inrikesresor. Är någon av alla dessa resor extra minnesvärd?

 – Dom tidigaste resorna innan så mycket prisinformation fanns tillgänglig online var helt klart bäst. Jag köpte en gammal stammiskunds skivsamling i Tyskland som var 5000 skivor (motsvarande ett ton i vikt) med massa rariteter. I stort sett kompletta kataloger av bra bolag som MPS, Saba, Strata-east, Black Jazz plus massa privatpressningar.

– En väldigt minnesvärd resa dock var min första Helsingfors resa på 90-talet. I första butiken jag gick in som hette Black & white Records köpte jag de flesta ovanliga finska jazzskivorna som Eero Koivistionen, Ollie Ahvenlahti och massa bra Soul & Funk Lp’s och ingen skiva var dyrare än vad en normal ny skiva kostar idag.

– I USA köpte jag jättemycket bra skivor förut men det finns inget land där skivorna har ökat så mycket i värde som där de senaste 5-10 åren så det är väldigt mycket jobb att få tag i vettiga skivor. Jag kollade skivor i en lagerhall en gång i USA som var stor som en fotbollsplan med säkert ett par miljoner skivor. Alla skivor var lastade på pallar på ett enormt pallhystem och jag fick peka på vilken pall jag ville kolla så tog dom ner den med truck. Ibland var det  500 ex av samma Barry Manilow skiva men ibland var det helt ok grejer också.

Jag antar att mycket av  arbetstiden går ut på att just hitta nya skivsamlingar till butiken? 

– Mina anställda sköter det mesta av försäljningen och jag sköter det mesta av inköpen så för mig personligen är det som tar mest tid men inte om man ser totalt på antalet jobbade timmar för alla i företaget utan då är det nog att lägga upp skivorna mot våran hemsida med foton, ljudfil, gradering och kommentar som tar mest tid.

Varför tycker du man ska besöka just Record Mania när man är och gräver vinyl i Stockholm? 

– Det finns många bra butiker i Stockholm och många har ett stort utbud men våran styrka är cirkulationen av skivor under en längre tid inte vårat lager vid en speciell dag. Därför tycker jag man framförallt ska följa oss via facebook, instagram eller vårat email utskick för att se vad som fylls på för tillfället.

– Sedan tycker jag man kan komplettera det med att kolla fysiskt i våran butik för att lyssna på skivor man inte känner till och få tips av oss som jobbar eller av andra kunder så att man utvecklas. Sedan har vi massa billiga skivor som inte är på våran hemsida utan endast i butiken vilket många professionella handlare köper av men allt för få som köper åt sig själva. Många tror att bara för att en skiva är billig att den är skadad eller musikaliskt dålig men så behöver det inte alls vara.

Dela