Intervju: Music & Me

Nyligen fick vi upp ögonen för Music & Me, en relativt ny skivhandel som köper och säljer second hand-skivor samtidigt som de ger ut artisters musik på vinyl genom sin egen label. Det väckte vår nyfikenhet, så vi kontaktade ägaren Tony för en intervju.

Hur skulle ni beskriva Music & Me för någon som aldrig hört talas om er, och vad var er vision när ni startade?

– Music & Me är både en skivbörs som köper och säljer skivor, men också en label som ger ut album som jag tycker förtjänar en fysisk release. 

– Företaget är en bebis just nu, bara ett par månader gammalt. Visionen är att växa organiskt och bli en känd aktör i skivhandlarbranschen i Sverige som andra musikälskare uppskattar, och parallellt vara en label som kontinuerligt släpper dunderalbum i mindre upplagor för alla som gillar svensk hiphop. 

– I grund och botten vill jag kunna leva på något som jag älskar, och musik är verkligen det bästa som jag vet. 

Säljer ni enbart online, eller syns ni även på mässor och andra evenemang?

– Just nu är det enbart online, men tanken är att öppna en butik. Men jag stressar inte över det, jag vet att när tiden är inne så kommer rätt lokal dyka upp så länge verksamheten rullar framåt. 

– Jag vet att mässor är en bra grej och jag har planer på att medverka på flera, men det ligger lite längre fram i tidplanen. 

Hur viktigt är det för er att bevara och lyfta svensk hiphop i fysisk form?

– Svensk hiphop har legat mig nära om hjärtat redan från när Latin Kings släppte Välkommen Till Förorten. Jag har själv en stor samling svensk hiphop och håller mig ständigt ajour på nya släpp från både väletablerade rappare och nya talanger. 

– Jag har även själv varit aktör med många olika hattar inom genren. Allt från att jag varit delägare i skivbolaget/förlaget Mokument Media och inspelningstudion Level 8 Studio till att ha jobbat som manager åt rappare som Shazaam och Ivory. 

– Kombinera det med min kärlek för musik i fysisk form så tycker jag att det är väldigt viktigt för kulturen att det släpps grejer på vinyl, CD och kassett. Det är inte så att jag förväntar mig att tjäna en förmögenhet på att släppa 200 ex av en icke-mainstream artists alster, utan det är främst for the culture som jag har label-delen i företaget. 

Varför valde ni just Markes album Min Sista Affär / Det Blir Aldrig Bra som er första vinylutgivning?

– Jag har känt Marke sedan han släppte Fången I Bongen för drygt 20 år sedan och jag har alltid tyckt att han varit en tung rappare. 

– Jag var nere i Malmö för tre år sedan på Advance Patrols 20-års jubileumskonsert för debutalbumet Utskrivna. Det var en helkväll med många stora namn från Malmös hiphopscen som uppträdde. En klar utstickare i line-upen var just Marke, han var den enda icke-Malmöiten som körde och en av få independetartister som aldrig haft en hit på radio. 

– Han lät själv tveksam till att det skulle gå speciellt bra när jag pratade med honom innan spelningen, så han var nog lika chockad som jag när stora delar av publiken stod och sjöng med i hans låtar. Där och då insåg jag vilken stark fanbase han byggt upp genom åren och hur uppskattad han är i Skåne. 

– Och om jag ska vara krass så måste ekonomin stämma i de projekt jag tar mig an att släppa fysiskt. Jag räknar som sagt inte med att bli rik som ett troll, men jag vill ändå inte gå back på skivorna jag trycker upp så för mig är det viktigt att jag tror att jag i alla får tillbaka pengarna på releaserna jag lägger ut. 

– Så alla de här bitarna hade jag med i beräkningarna när jag valde att kontakta Marke och erbjuda samarbetet för vinylversionen av Min Sista Affär / Det Blir Aldrig Bra

Vad har responsen varit hittills på er första release?

– Enbart positiv respons. De som köpt skivan är väl för det mesta redan inbitna lyssnare och verkar väldigt glada över möjligheten att kunna lägga en vinyl med Marke på spelaren och njuta av hans musik.

– Sen är jag extra glad över de som kommenterat på ljudkvalitén, eftersom jag anlitat Kids On DMT för att mastra om albumen anpassat för vinyl. Jag har inget ljudtekniker-öra själv, men när jag lyssnade på testpressen för första gången så hörde jag tydligt hur snyggt det faktiskt låter till skillnad från när jag lyssnat på låtarna digitalt. Så det är en bra känsla att kunna ge den upplevelsen till alla som köpt vinylen. 

Hur ser framtiden ut för Music & Me och era kommande projekt, och är det främst svenska artister ni vill ge ut eller är ni även öppna för internationella samarbeten?

– Jag har redan nästa album i pipelinen som kommer ut i höst. Jag vill inte gå in för mycket på detaljer förrän allt är klappat och klart, men det är en klassiker som aldrig släppts fysiskt och som togs ner från streamingtjänsterna för flera år sedan. För många kommer det nog bli ett kärt återseende, en nästan bortglömd ädelsten som jag valt att putsa till och göra tillgänglig igen. 

– Jag är öppen för allt möjligt, så länge jag själv gillar musiken, tror på siffrorna och klickar med personerna bakom musiken. Men eftersom jag redan har mer än en fot inom svensk hiphop så kommer jag troligtvis hålla mig inom den sfären ett tag framöver. 

– Och som skivbörs ser jag ljust på framtiden. Jag har redan byggt upp ett väldigt ballt lager och kommer spendera sommaren på att gräva fram så mycket jag bara kan inför hösten då jag tänkte börja slå på stora trumman och sätta igång den biten ordentligt. Det är ändå den delen av företaget som ska försörja mig och min familj tänker jag. 

Stort tack för intervjun! Var hittar man er bäst för att få uppdateringar och se vad som är på gång?

– Det är ni som ska ha ett stort tack som kontaktade mig för den här intervjun, det betyder mycket för mig. 

– Jag har bestämt mig för att använda Instagram som primär informationskanal. Där kommer jag initialt lägga upp de fetare skivorna från mina inköp och låta mina följare få första tjing, för att sen lägga upp det som inte går hem hos dem på mer traditionella ställen som Discogs och Tradera. 

– Kontot heter @musicandme.se

– Jag har dessutom en online-butik där man kan köpa vinylen med Marke och kommande releaser från min label, men också skivorna jag lägger ut som skivbörs på Instagram.

– Adressen till butiken är www.musicandme.se

Dela