Vinylförsäljningen rasar med 33% efter över 10 års tillväxt

Uppdatering 17/10/24: Luminate, som ligger bakom information för vinylförsäljningen, har förtydligat att man ändrat metodik och att försäljningen ökat med 6,2% jämfört med 2023. Alltså fortsätter vinylens otroliga klättring och toppen av vinylberget är absolut inte nådd ännu.

Det senaste årtiondet har vinyl sett en otrolig ökning i popularitet med växande marknadsandelar år för år. Nu verkar dock tåget ha saktat ned, om än temporärt.

Det är Billboard som rapporterar att antalet sålda vinylskivor har minskat med 33,3% jämfört med 2023 – från 34,9 miljoner skivor till 23,3 miljoner. Både CD-skivor och digital musik har tagit en smäll med en minskning på 19,5% och 8.3% respektive. Streaming-tjänster ser dock en ökning på 7,2%.

Så vad ligger bakom en så stor nedsjunkning för vinylskivor? Vinylskivor är inte billiga, speciellt inte om du köper begränsade upplagor som blivit allt mer populärt bland artister. Inflation och ökande levnadskostnader gör att folk tvingas att omprioritera hur man spenderar sina pengar. Det är alltså inte särskilt konstigt att folk väljer att skippa Taylor Swifts senaste vinylalbum i en exklusiv färg.

En annan orsak är tillverkningskostnader där plasten som används för vinylskivor blivit allt dyrare och inte heller finns det tillräckligt många fabriker som producerar vinyl för att kunna möta efterfrågan vilket leder till högre priser. Tidigare i år gick Sveriges största vinylfabrik i konkurs då det helt enkelt blev för dyrt att tillverka skivor.

Att vinyl skulle ha en fot i graven anses dock vara överdrivet. Analyser pekar ut att vinylförsäljningen alltid skulle sakta ned förr eller senare då oändlig tillväxt är knivigt oavsett vad man säljer. De goda nyheterna är att vinyl fortfarande är det populäraste formatet för musik efter streaming. Även intresset finns kvar hos konsumenterna men man blir helt enkelt tvungen att omprioritera när plånboken blir smalare.

Dela